Paragraph: Our National Flag For Class 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10

Paragraph: Our National Flag, a) What do you mean by a "National Flag"? b) How have we got Our National Flag? c) What is its width and length?
Join our Telegram Channel!

 Paragraph: Our National Flag

Paragraph: Our National Flag

1. Write a paragraph on "Our National Flag" by answering the following questions.

a) What do you mean by a "National Flag"?

b) How have we got Our National Flag?

c) What is its width and length?

d) Where is it hoisted?

e) What do the colours mean?

f) How can we protect and uphold the honour of Our National Flag?

 

Ans.  

 Our National Flag (150 words)

A flag represents a country over the world. As we are a free nation, we have a glorious national flag. It represents our freedom and sovereignty But, we have not got our national flag overnight . There is a long history of achieving our national flag. Before 26 March 1971, Bangladesh was not an independent country. She was a part of Pakistan and called East Pakistan then. We were deprived of our due rights. So, it was inevitable to fight against Pakistan. Our freedom fighters flied the national flag and went for fight against the oppressive rulers. After a freedom fight of nine months, Bangladesh wins victory by a great sacrifice. Then our national flag flies in the free sky of Bangladesh. Thus, we have got our national flag. Our national flag has a fixed ratio of length and width which is 10:6. Our flag is the combination of two colours-green and red. The green colour symbolizes evergreen beauty of our homeland while the red colour symbolizes blood given by our freedom fighters. We use our national flag when our educational institutions start every day. Different Govt. and non-Govt. offices also hoist the national flag. We also hoist our flag in different national days and traditional occasions of Bangladesh. But it is kept half-mast on any national or international mourning days We are proud of our national flag. It is the source of our spirit hope and inspiration. It must be kept at its sublime position at any cost.

 

 অনুবাদঃ

1. নিম্নলিখিত প্রশ্নের উত্তর দিয়ে "আমাদের জাতীয় পতাকা" এর উপর একটি অনুচ্ছেদ লিখুন।

ক) "জাতীয় পতাকা" বলতে কি বুঝ?

খ) আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা কিভাবে পেয়েছি?

গ) এর প্রস্থ ও দৈর্ঘ্য কত?

ঘ) কোথায় উত্তোলন করা হয়?

ঙ) রং মানে কি?

চ) কীভাবে আমরা আমাদের জাতীয় পতাকার সম্মান রক্ষা ও সমুন্নত রাখতে পারি?

 

উঃ। 

আমাদের জাতীয় পতাকা

একটি পতাকা বিশ্বের একটি দেশের প্রতিনিধিত্ব করে। আমরা স্বাধীন জাতি হওয়ায় আমাদের রয়েছে একটি গৌরবময় জাতীয় পতাকা। এটা আমাদের স্বাধীনতা ও সার্বভৌমত্বের প্রতিনিধিত্ব করে কিন্তু, আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা রাতারাতি পাইনি। আমাদের জাতীয় পতাকা অর্জনের দীর্ঘ ইতিহাস রয়েছে। ১৯৭১ সালের ২৬ মার্চের আগে বাংলাদেশ স্বাধীন ছিল না। তিনি পাকিস্তানের একটি অংশ ছিলেন এবং তখন তাকে পূর্ব পাকিস্তান বলা হতো। আমরা আমাদের ন্যায্য অধিকার থেকে বঞ্চিত হয়েছি। তাই পাকিস্তানের বিরুদ্ধে যুদ্ধ অনিবার্য ছিল। আমাদের মুক্তিযোদ্ধারা জাতীয় পতাকা উড়িয়ে অত্যাচারী শাসকদের বিরুদ্ধে যুদ্ধে নেমেছে। নয় মাসের স্বাধীনতা সংগ্রামের পর মহান আত্মত্যাগের মাধ্যমে বাংলাদেশ বিজয় অর্জন করে। তখন বাংলাদেশের মুক্ত আকাশে উড়ে আমাদের জাতীয় পতাকা। এভাবেই আমরা পেয়েছি আমাদের জাতীয় পতাকা। আমাদের জাতীয় পতাকার দৈর্ঘ্য এবং প্রস্থের একটি নির্দিষ্ট অনুপাত রয়েছে যা 10:6। আমাদের পতাকা দুটি রং-সবুজ এবং লাল-এর সমাহার। সবুজ রঙ আমাদের জন্মভূমির চিরসবুজ সৌন্দর্যের প্রতীক এবং লাল রঙ আমাদের মুক্তিযোদ্ধাদের রক্তের প্রতীক। আমাদের শিক্ষা প্রতিষ্ঠান প্রতিদিন শুরু হলে আমরা জাতীয় পতাকা ব্যবহার করি। বিভিন্ন সরকার এবং বেসরকারি অফিসেও জাতীয় পতাকা উত্তোলন করা হয়। বাংলাদেশের বিভিন্ন জাতীয় দিবস ও ঐতিহ্যবাহী অনুষ্ঠানেও আমরা আমাদের পতাকা উত্তোলন করি। কিন্তু যেকোনো জাতীয় বা আন্তর্জাতিক শোক দিবসে তা অর্ধনমিত রাখা হয় আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা নিয়ে গর্বিত। এটি আমাদের আত্মা আশা এবং অনুপ্রেরণার উত্স। যে কোন মূল্যে এটিকে তার মহৎ অবস্থানে রাখতে হবে।

Same Paragraph collected from another text book



Write a paragraph on "Our National Flag" by answering the following questions. Your paragraph should not exceed 100 words :

a) What do you mean by a "National Flag"?
b) How have we got Our National Flag?
c) What is its width and breadth?
d) How can we protect and uphold the honour of Our National Flag?

Our National Flag (100 words)


A flag represents a country over the world. As we are a free nation, we have a glorious national flag. It represents our freedom and sovereignty. But, we have not got our national flag overnight. There is a long history of achieving our national flag. Before 26 March 1971, Bangladesh was not an independent nation. She was a part of Pakistan and called East Pakistan then. We were deprived of our due rights. So, it was inevitable to fight against Pakistan. Our freedom fighters flied the national flag and went for fight against the oppressive rulers. After a freedom fight of nine months, Bangladesh wins victory by a great sacrifice. Then our national flag flies in the free sky of Bangladesh. Thus, we have got our national flag. Our national flag has a fixed ratio of length and width which is 10:6. Our flag is the combination of two colours-green and red. The green colour symbolizes evergreen beauty of our homeland while red colour symbolizes blood given by our freedom fighters. We use our national flag when our educational institutions start every day. Different Govt. and non-Govt. offices also hoist the national flag. We also hoist our flag in different national days and traditional occasions of Bangladesh. We are proud of our national flag.

অনুবাদঃ

নিচের প্রশ্নের উত্তর দিয়ে "আমাদের জাতীয় পতাকা" অনুচ্ছেদ লেখ। আপনার অনুচ্ছেদ 100 শব্দ অতিক্রম করা উচিত নয়:

ক) "জাতীয় পতাকা" বলতে কি বুঝ?
খ) আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা কিভাবে পেয়েছি?
গ) এর প্রস্থ ও প্রস্থ কত?
ঘ) কীভাবে আমরা আমাদের জাতীয় পতাকার সম্মান রক্ষা করতে পারি?

আমাদের জাতীয় পতাকা


একটি পতাকা বিশ্বের একটি দেশের প্রতিনিধিত্ব করে। আমরা স্বাধীন জাতি হওয়ায় আমাদের রয়েছে একটি গৌরবময় জাতীয় পতাকা। এটা আমাদের স্বাধীনতা ও সার্বভৌমত্বের প্রতিনিধিত্ব করে। কিন্তু, আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা রাতারাতি পাইনি। আমাদের জাতীয় পতাকা অর্জনের দীর্ঘ ইতিহাস রয়েছে। ১৯৭১ সালের ২৬ মার্চের আগে বাংলাদেশ স্বাধীন ছিল না। তিনি পাকিস্তানের একটি অংশ ছিলেন এবং তখন তাকে পূর্ব পাকিস্তান বলা হতো। আমরা আমাদের ন্যায্য অধিকার থেকে বঞ্চিত হয়েছি। তাই পাকিস্তানের বিরুদ্ধে যুদ্ধ অনিবার্য ছিল। আমাদের মুক্তিযোদ্ধারা জাতীয় পতাকা উড়িয়ে অত্যাচারী শাসকদের বিরুদ্ধে যুদ্ধে নেমেছে। নয় মাসের স্বাধীনতা সংগ্রামের পর মহান আত্মত্যাগের মাধ্যমে বাংলাদেশ বিজয় অর্জন করে। তখন বাংলাদেশের মুক্ত আকাশে উড়ে আমাদের জাতীয় পতাকা। এভাবেই আমরা পেয়েছি আমাদের জাতীয় পতাকা। আমাদের জাতীয় পতাকার দৈর্ঘ্য এবং প্রস্থের একটি নির্দিষ্ট অনুপাত রয়েছে যা 10:6। আমাদের পতাকা দুটি রং-সবুজ এবং লাল-এর সমাহার। সবুজ রঙ আমাদের জন্মভূমির চিরসবুজ সৌন্দর্যের প্রতীক আর লাল রঙ আমাদের মুক্তিযোদ্ধাদের রক্তের প্রতীক। আমাদের শিক্ষা প্রতিষ্ঠান প্রতিদিন শুরু হলে আমরা জাতীয় পতাকা ব্যবহার করি। বিভিন্ন সরকার এবং বেসরকারি অফিসেও জাতীয় পতাকা উত্তোলন করা হয়। বাংলাদেশের বিভিন্ন জাতীয় দিবস ও ঐতিহ্যবাহী অনুষ্ঠানেও আমরা আমাদের পতাকা উত্তোলন করি। আমরা আমাদের জাতীয় পতাকা নিয়ে গর্বিত।

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.
close