Paragraph : Rickshaw Puller For All Class

Paragraph : Rickshaw Puller For All Class, Paragraph: Rickshaw Puller For Class 4,5,6,7,8,9 & 10, A Rickshaw Puller
Follow Our Official Facebook Page For New Updates


Join our Telegram Channel!

 Paragraph : Rickshaw Puller For All Class

Rickshaw Puller Paragraph

Paragraph: Rickshaw Puller

Write a paragraph on 'Rickshaw Puller' answering the following questions.

a)  Who is a Rickshawpuller?

b)  Where is he seen?

c)  How long does he work everyday?

d) How tiresome is his job?

e) How does he behave with the passengers?

f) How much is his income?

g)] What is his social status?

h) What happens incase of earning too little?

Ans.       

A Rickshaw Puller


The man who pulls rickshaw for money is called a rickshaw puller. A rickshaw puller is a familiar person in cities and towns. He generally lives in a slum. Most of the rickshaw pullers have no rickshaws their own. They pull other rickshaws by renting . However, a rickshaw puller is a poor man. His dress is very shabby and dirty. His income is very low. He supports his family through much hardship. He works hard from morning till late night. He is seen carrying passengers in both good and bad weathers. He bargains with his passengers. He demands more when the weather is very hot and foul. Sometimes he tries to cheat passengers. But most often he is cheated by passengers. A rickshaw puller is seen sleeping on his rickshaw under a tree or sitting idly on his rickshaw. Though he drives rickshaw from morning till late night, he leads a very miserable  life. His life is full of sorrows and sufferings. He cannot enjoy peace and happiness. If he becomes sick, he cannot drive his rickshaw. As a result, he and his family have to starve. Infact, the services of a rickshaw puller play an importance role in our national life. So we should think about his rights and show respect to them.


নিম্নলিখিত প্রশ্নের উত্তর দিয়ে 'রিকশাচালক'-এর উপর একটি অনুচ্ছেদ লেখ।

ক) রিকশাচালক কে?

খ) তাকে কোথায় দেখা যায়?

গ) তিনি প্রতিদিন কতক্ষণ কাজ করেন?

ঘ) তার কাজ কতটা ক্লান্তিকর?

ঙ) তিনি যাত্রীদের সাথে কেমন আচরণ করেন?

চ) তার আয় কত?

ছ)] তার সামাজিক অবস্থা কি?

জ) খুব কম উপার্জনের ক্ষেত্রে কি হবে?


একজন রিকশাচালক

যে লোক টাকার জন্য রিকশা চালায় তাকে রিকশাচালক বলা হয়। একজন রিকশাচালক শহর ও শহরে একজন পরিচিত ব্যক্তি। সে সাধারণত বস্তিতে থাকে। অধিকাংশ রিকশাচালকের নিজস্ব কোনো রিকশা নেই। তারা অন্য রিকশা ভাড়া করে টানে। তবে একজন রিকশাচালক গরিব মানুষ। তার পোশাক খুবই নোংরা ও নোংরা। তার আয় খুবই কম। অনেক কষ্টে সংসার চালাচ্ছেন। সকাল থেকে গভীর রাত পর্যন্ত পরিশ্রম করেন। তাকে ভালো এবং খারাপ উভয় আবহাওয়ায় যাত্রী বহন করতে দেখা যায়। সে তার যাত্রীদের সাথে দর কষাকষি করে। আবহাওয়া খুব গরম এবং খারাপ হলে তিনি আরও বেশি দাবি করেন। মাঝে মাঝে সে যাত্রীদের ঠকানোর চেষ্টা করে। তবে প্রায়শই তিনি যাত্রীদের দ্বারা প্রতারিত হন। একজন রিকশাচালককে তার রিকশায় গাছের নিচে ঘুমাচ্ছে বা রিকশায় বসে থাকতে দেখা যায়। সকাল থেকে গভীর রাত পর্যন্ত রিকশা চালালেও অত্যন্ত দুর্বিষহ জীবনযাপন করেন। তার জীবন দুঃখ-কষ্টে পরিপূর্ণ। সে শান্তি ও সুখ উপভোগ করতে পারে না। অসুস্থ হয়ে পড়লে তিনি রিকশা চালাতে পারেন না। ফলে তাকে ও তার পরিবারকে অনাহারে থাকতে হয়। প্রকৃতপক্ষেএকজন রিকশাচালকের সেবা আমাদের জাতীয় জীবনে একটি গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করে। তাই আমাদের উচিত তার অধিকার সম্পর্কে চিন্তা করা এবং তাদের প্রতি সম্মান প্রদর্শন করা।

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.