Paragraph: A Village Doctor For Class 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10

Paragraph: A Village Doctor For Class 4,5,6,7,8,9 &10, Write a paragraph on 'A Village Doctor' by answering the following questions.
Follow Our Official Facebook Page For New Updates


Join our Telegram Channel!

 Paragraph: A Village Doctor

Paragraph: A Village Doctor

Write a paragraph on 'A Village Doctor' by answering the following questions.

a) Who is a village doctor?

b) What is his qualification?

c) What type of things are found in his dispensary?

d) When does he come to his dispensary and see his patients?

e) What is his importance in the society?

Ans.       

A Village Doctor (150 words)

A village doctor is a physician who gives medical treatment to the rural people. He is a popular figure in the village. He is familiar to almost every villager. He is not a qualified doctor. He is a quack. He starts his career with the experience he had gathered by working with a doctor or in a dispensary. So, he has a lot of practical experience. He can deal well with the common diseases. He has a dispensary with an almirah, a chair, a table and one or two benches. He sits in the dispensary, examines the patients and gives medicines. He receives the cost of medicine. Then he goes out in the village to see his patients. Generally he uses a bi-cycle. In the absence of any qualified doctor, a village doctor renders useful services to the villagers. He is thus an important person to them.

নিম্নলিখিত প্রশ্নের উত্তর দিয়ে 'একটি গ্রাম্য ডাক্তার' অনুচ্ছেদ লিখুন।

ক) গ্রাম্য ডাক্তার কে?

খ) তার যোগ্যতা কি?

গ) তার ডিসপেনসারিতে কি ধরনের জিনিস পাওয়া যায়?

ঘ) কখন তিনি তার ডিসপেনসারিতে আসেন এবং তার রোগীদের দেখেন?

ঙ) সমাজে তার গুরুত্ব কী?

 গ্রামের ডাক্তার


একজন গ্রাম্য ডাক্তার একজন চিকিৎসক যিনি গ্রামীণ জনগণকে চিকিৎসা দেন। তিনি গ্রামের জনপ্রিয় ব্যক্তিত্ব। গ্রামের প্রায় প্রতিটি মানুষের কাছেই তিনি পরিচিত। তিনি যোগ্য ডাক্তার নন। তিনি একজন কুয়াশা। তিনি একজন ডাক্তারের সাথে বা ডিসপেনসারিতে কাজ করে যে অভিজ্ঞতা অর্জন করেছিলেন তা দিয়ে তিনি তার কর্মজীবন শুরু করেন। সুতরাং, তার অনেক বাস্তব অভিজ্ঞতা আছে। তিনি সাধারণ রোগগুলি ভালভাবে মোকাবেলা করতে পারেন। তার একটি আলমিরা, একটি চেয়ার, একটি টেবিল এবং একটি বা দুটি বেঞ্চ সহ একটি ডিসপেনসারি রয়েছে। তিনি ডিসপেনসারিতে বসে রোগীদের পরীক্ষা করেন, ওষুধ দেন। ওষুধের খরচ সে পায়। এরপর তিনি তার রোগী দেখতে গ্রামে যান। সাধারণত তিনি সাইকেল ব্যবহার করেন। কোনো যোগ্য ডাক্তারের অনুপস্থিতিতে একজন গ্রাম্য ডাক্তার গ্রামবাসীদের প্রয়োজনীয় সেবা প্রদান করেন। তাই তিনি তাদের কাছে একজন গুরুত্বপূর্ণ ব্যক্তি।

Same Paragraph collected from another text book


Write a paragraph on 'A Village Doctor' by answering the following questions. Your paragraph should not exceed 100 words :

a) Who is a village doctor? 
b) What is his qualification?
c) What type of things are found in his dispensary?
d) When does he come to his dispensary and see his patients?
e) What is his importance in the society?

A Village Doctor (100 words)

A village doctor is a physician who gives medical treatment to the rural people. He is a popular figure in the village. He is familiar to almost every villager. He is not a qualified  doctor. He is a quack. He starts his career with the experience he had gathered by working with a doctor or in a dispensary. So, he has a lot of practical experience. He can deal well with the common diseases. He has a dispensary with an almirah, a chair, a table and one or two benches. He sits in the dispensary, examines the patients and gives medicines. He receives the cost of medicine. Then he goes out in the village to see his patients . Generally he goes on foot. In the absence of any qualified doctor, a village doctor renders useful services to the villagers. He is thus an important person to them.

নিচের প্রশ্নের উত্তর দিয়ে 'একটি গ্রামের ডাক্তার' অনুচ্ছেদ লেখ। আপনার অনুচ্ছেদ 100 শব্দ অতিক্রম করা উচিত নয়:

ক) গ্রাম্য ডাক্তার কে?
খ) তার যোগ্যতা কি?
গ) তার ডিসপেনসারিতে কি ধরনের জিনিস পাওয়া যায়?
ঘ) কখন তিনি তার ডিসপেনসারিতে আসেন এবং তার রোগীদের দেখেন?
ঙ) সমাজে তার গুরুত্ব কী?

একজন গ্রাম্য ডাক্তার (100 শব্দ)


একজন গ্রাম্য ডাক্তার একজন চিকিৎসক যিনি গ্রামীণ জনগণকে চিকিৎসা দেন। তিনি গ্রামের জনপ্রিয় ব্যক্তিত্ব। গ্রামের প্রায় প্রতিটি মানুষের কাছেই তিনি পরিচিত। তিনি যোগ্য ডাক্তার নন। তিনি একজন কুয়াশা। তিনি একজন ডাক্তারের সাথে বা ডিসপেনসারিতে কাজ করে যে অভিজ্ঞতা অর্জন করেছিলেন তা দিয়ে তিনি তার কর্মজীবন শুরু করেন। সুতরাং, তার অনেক বাস্তব অভিজ্ঞতা আছে। তিনি সাধারণ রোগগুলি ভালভাবে মোকাবেলা করতে পারেন। তার একটি আলমিরা, একটি চেয়ার, একটি টেবিল এবং একটি বা দুটি বেঞ্চ সহ একটি ডিসপেনসারি রয়েছে। তিনি ডিসপেনসারিতে বসে রোগীদের পরীক্ষা করেন, ওষুধ দেন। ওষুধের খরচ সে পায়। এরপর তিনি তার রোগী দেখতে গ্রামে যান। সাধারণত তিনি পায়ে হেঁটে যান। কোনো যোগ্য ডাক্তারের অনুপস্থিতিতে একজন গ্রাম্য ডাক্তার গ্রামবাসীদের প্রয়োজনীয় সেবা প্রদান করেন। তাই তিনি তাদের কাছে একজন গুরুত্বপূর্ণ ব্যক্তি।


Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.