Paragraph: If I were the Education Minister (with meaning)

Paragraph: If I were the Education Minister (with meaning), Introduction: My activities as a Education Minister: Problems of education are to be fou
Follow Our Official Facebook Page For New Updates


Join our Telegram Channel!

 Paragraph 

 If I were the Education Minister (আমি যদি শিক্ষামন্ত্রী হতাম)


If I were the Education Minister

Ans: 

Introduction: 

We, the human beings, are dreaming every moment. It seems that we are living in a dreamland. If someone fails to reach his goal, he will dream that he one day will catch the success and will fulfl his desire. Though all the dreams do not come true, we always search for better opportunities and better position. I have a dream to be the Minister of Education. 

Though it is an impossible wish, really wish to reach that position. If my dream comes true, I would try my best to do some gigantic tasks for the betterment of the country.

My activities as a Education Minister: 

If I were an Education Minister, would done the following activities: 

(i) Problems of education are to be found out: 

It is universally recognized that education is the backbone of a nation. Education can lead a country along the right track. The development of a nation fully depends on those people who are educated. I have decided that firstly, will find out the weak points from the system of education. 

If were a Minister of Education, would root out the corruption in education. In every sectors of educational system, I will give a deep look so that the problems can be solved easily.

(ii) Improvement of teachers: 

Teachers are called the nation builders. If they lag behind, the wheel of development in the sector of education will not run. It was my dream to give the teachers many more opportunities both academically and economically. 

If they are well paid, they will teach the students very carefully. would try my best to improve and update teacher's educational attainment/acquired by conducting continuous professional education. I would make free training courses for the teachers so that they could be more assertive in teaching the students.

(iii) Modern facilities: 

If I were a Minister of Education, I would provide all the modern equipments to all the educational institutions so that the students can make themselves up-to-date. The updated journals, periodicals, books etc. were to be given in the hands of students. 

Especially, the students of rural areas do not get enough materials for learning. If were a Minister of Education, would take special care of them.

(iv) Revise obsolete curriculam: 

The development of education depends on the curriculam as most of the students learn according to the syllabus given by the Ministry of Education. Therefore all curriculam should be based on the latest trend in education. 

I would incorporate various schemes or teaching methods. would include the topics in the curriculam measuring the students' knowledge and skill, as global education. This would ensure global competitiveness of the students.

(v) Revise examination format: 

Examination is a scale through which one can measure a students' skill and knowledge. So it should be updated and fruitful to the students. Instead of just the usual type of exams with obvious answers at times, questionnaires should require students to think critically for the best answer and should be able to expand the answer.

(vi) Education for every child: 

Bangladesh is a developing country and most of the people are living below he poverty line. The poor parents are not able to send their sons or daughters to the school. If I were a Minister of Education, I would provide subisdes, scholarships, grants and other options for the poor students so that they could build up a liking for education. 

(vii) Computer in education: 

In the competitive world, the students of Bangladesh are lagging behind as they fail to cope with the advancement of science and teachnology with the first world countries. The use of computer in education can help us in this sector. 

If were the Minister of Education, would make computer education compulsory. I would provide more than ten computers in every school. 

Conclusion: 

I would try my best to do all the best for the betterment of educational sector if were the Minister of Education. In a country, like ours, where the rate of illiteracy is still high, shall try to check school drop-outs and make education free for all till university level. I would try to do everything to make the people literate, happy as well as prosperous.

বঙ্গানুবাদ: 

সূচনা আমরা মানব জাতি প্রতি মুহূর্তে স্বপ্ন দেখছি। এটা মনে হয় যে আমরা একটি স্বপ্ন রাজ্যে বাস করছি। যদি কেউ তার লক্ষ্য অর্জনে ব্যর্থ হয়, সে স্বপ্ন দেখবে যে একদিন সে সাফল্য ধরে ফেলবে ও তাঁর আকাঙ্ক্ষা পূরণ করবে। যদিও সকল স্বপ্ন বাস্তব হয় না তবুও আমরা সবসময় ভালো সুযোগ ও অবস্থা খুজি। আমার শিক্ষামন্ত্রী হওয়ার একটি স্বপ্ন রয়েছে। 

যদিও এটা হলো একটি অসম্ভব ইচ্ছা, তবু আমি সত্যিকারভাবে আমি সেই অবস্থানে পৌঁছাতে আশা করি। যদি আমার স্বপ্ন সত্য হয়, আমি আমার সর্বোচ্চ শক্তি দিয়ে চেষ্টা করতাম, তাহলে দেশের মঙ্গলের জন্য আমি কিছু অসাধ্য কাজ করতাম। 

শিক্ষামন্ত্রী হিসেবে আমার কার্যাবলি : 

আমি যদি শিক্ষামন্ত্রী হতাম তাহলে আমি নিম্নলিখিত কার্যাবলি সম্পাদন করতাম :

১. শিক্ষার সমস্যাগুলো চিহ্নিত করা : 

এটি চিরন্তনভাবে স্বীকৃত যে শিক্ষা হলো একটি জাতির মেরুদণ্ড। শিক্ষা একটি দেশকে সঠিক পথে এগিয়ে নিতে পারে। একটি জাতির উন্নয়ন পরিপূর্ণভাবে সেসব লোকের ওপর নির্ভর করে যারা শিক্ষিত। আমি সিদ্ধান্ত নিয়েছি যে প্রথমত, আমি শিক্ষার দুর্বল দিকগুলো চিহ্নিত করব। 

যদি আমি একজন শিক্ষামন্ত্রী হতাম তাহলে আমি শিক্ষার দুর্নীতিগুলোর মূল উৎপাটন করতাম। শিক্ষা ব্যবস্থার প্রতিটি ক্ষেত্রে, আমি তীক্ষ্ণ নজর রাখবো যাতে সমস্যাগুলো সহজে সমাধান করা যায়।

২. শিক্ষকদের মান উন্নয়ন : 

শিক্ষকদের জাতি গঠনের কারিগর বলা হয়। যদি তাঁরা পেছনে পড়ে থাকে, তাহলে শিক্ষা ক্ষেত্রে উন্নয়নের চাকা চলবে না। শিক্ষকদের প্রাতিষ্ঠানিকভাবে ও আর্থিকভাবে অধিক সুযোগ-সুবিধা প্রদান করাই ছিল আমার স্বপ্ন। যদি তাঁরা ভালো বেতন পান, তাহলে তাঁরা ছাত্রছাত্রীদেরকে অধিক যত্নভাবে শিক্ষা প্রদান করতে পারবেন। 

প্রতিনিয়ত পেশাগত শিক্ষা প্রদান করে শিক্ষকদের শিক্ষা-সংক্রান্ত অর্জন সম্পন্ন করে উন্নত ও আধুনিক করতে আমি সর্বোতভাবে চেষ্টা করতাম। আমি শিক্ষকদের বিনাবৈতনিক প্রশিক্ষণের ব্যবস্থা করতাম যাতে তাঁরা অধিকতর ইতিবাচকভাবে ছাত্রছাত্রীদের শিক্ষা প্রদান করতে পারে। 

৩. আধুনিক সুযোগ-সুবিধাসমূহ : 

যদি আমি শিক্ষামন্ত্রী হতাম, তাহলে আমি সকল শিক্ষা প্রতিষ্ঠানগুলোতে সকল আধুনিক শিক্ষা উপকরণসমূহ সরবরাহ করতাম যাতে শিক্ষার্থীগণ তাদেরকে আধুনিক করতে পারে। সর্বশেষ জার্নাল সাময়িকীসমূহ, বইপুস্তক ইত্যাদি শিক্ষার্থীদের হাতে তুলে দিতাম। 

বিশেষভাবে গ্রাম্য এলাকার শিক্ষার্থীগণ শিক্ষার জন্য যথেষ্ট শিক্ষা উপকরণসমূহ পায় না। যদি আমি শিক্ষামন্ত্রী হতাম, তাহলে আমি তাদের জন্য বিশেষ ব্যবস্থা নিতাম ।

৪. সেকেলে পাঠ্যক্রম পরিবর্তন : 

শিক্ষার উন্নয়ন নির্ভর করে পাঠ্যক্রম-এর ওপর, যেহেতু অধিকাংশ শিক্ষার্থী শিক্ষা মন্ত্রণালয় কর্তৃক প্রদত্ত সিলেবাসের আলোকে শিক্ষা গ্রহণ করে। অতএব, সম্পূর্ণ পাঠ্যসূচি শিক্ষার সর্বশেষ ধারার ভিত্তিতে হওয়া উচিত। আমি বিভিন্ন প্রকল্প বা শিক্ষা পদ্ধতি যুক্ত করতাম। 

আমি ছাত্রছাত্রীদের জ্ঞান ও দক্ষতা নিরীক্ষে বৈশ্বায়িক শিক্ষার আলোকে শিক্ষাসূচির বিষয় যুক্ত করতাম। এটা ছাত্রছাত্রীদের বৈশ্বিক প্রতিযোগিতামূলক নিশ্চিত করত।

৫. পরীক্ষা পদ্ধতি পরিবর্তন : 

পরীক্ষা হলো একটি মাপকাঠি যার মাধ্যমে একজন শিক্ষার্থীর যোগ্যতা ও জ্ঞান পরিমাপ করতে পারে। তাই শিক্ষার্থীদের জন্য এটি যুগোপযোগী ও ফলপ্রসূ হওয়া উচিত। 

শুধু প্রচলিত রকমের পরীক্ষার পরিবর্তে যথা সময়ে সুনিশ্চিত উত্তরসহ শিক্ষার্থীদের প্রশ্নপত্র সর্বোচ্চ সঠিক উত্তরের জন্য হওয়া উচিত ও উত্তরগুলো বৃদ্ধি করতে সামর্থ থাকা উচিত। 

৬. সকল শিশুর জন্য শিক্ষা : 

বাংলাদেশ একটি উন্নয়নশীল দেশ এবং অধিকাংশ মানুষ দারিদ্র্যসীমার নিচে বসবাস করে। দরিদ্র পিতামাতাগণ তাদের সন্তানদের বিদ্যালয়ে পাঠাতে পারে না। 

যদি আমি একজন শিক্ষামন্ত্রী হতাম, তাহলে আমি শিক্ষার্থীদের শিক্ষাবৃত্তি অনুমোদন করতাম ও গরিব শিক্ষার্থীদের জন্য সুযোগ-সুবিধা দিতাম যাতে তারা শিক্ষা গ্রহণ করে বেড়ে উঠতে পারে। 

৭. কম্পিউটার শিক্ষা : 

এ প্রতিযোগিতামূলক বিশ্বে, বাংলাদেশের শিক্ষার্থীগণ যেহেতু উন্নত বিশ্বের দেশগুলোর বিজ্ঞান ও প্রকৌশনের উন্নয়ন থেকে পিছিয়ে আছে। শিক্ষায় কম্পিউটারের ব্যবহার এক্ষেত্রে আমাদের সাহায্য করতে পারে। 

আমি যদি শিক্ষামন্ত্রী হতাম তাহলে আমি কম্পিউটার শিক্ষা বাধ্যতামূলক করতাম। আমি প্রতিটি বিদ্যালয়ে কমপক্ষে দশটি কম্পিউটার সরবরাহ করতাম । T

উপসংহার: 

আমি শিক্ষা ক্ষেত্রগুলোর মঙ্গলের জন্য আমার সাধ্যমত সকল রকম চেষ্টা করতাম যদি আমি শিক্ষামন্ত্রী হতাম। । আমাদের মতো দেশে যেখানে অশিক্ষার হার এখনোও ঊর্ধ্বে, 

সেখানে আমি বিদ্যালয়ে ঝরে যাওয়া নিয়ন্ত্রণ করতাম এবং সকল ক্ষেত্রে বিশ্ববিদ্যালয় পর্যন্ত বিনা-বেতনে শিক্ষা চালু করতাম। আমি জনগণকে শিক্ষিত, সুখী ও উন্নত করতে সবকিছু করতে চেষ্টা করতাম।



If I were the Education Minister,  If I were the Education Minister,  If I were the Education Minister  If I were the Education Minister  If I were the Education Minister If I were the Education Minister 

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.