Paragraph : The Life of a Farmer For All Class

Paragraph: The Life o For Class 4,5,6,7,8,9 &10, Who is a farmer? What does he do? How does he do his work? How is his life? The Life of a Farmer
Follow Our Official Facebook Page For New Updates


Join our Telegram Channel!

 Paragraph: The Life of a Farmer


Paragraph: The Life of a Farmer

Write a paragraph on 'The Life of a Farmer' answering the questions.

a) Who is a farmer?

b) What does he do?

c) How does he do his work?

d) How is his life?

e) How should he be treated?

Ans.      

The Life of a Farmer


A person who does the work of farming is known as a farmer. A farmer is a common figure in our country. He has a little land, a pair of bullocks and some hand-made tools. Most of the farmers of our country have no land. They cultivate other lands. A farmer generally gets up early in the morning and goes to his land. He ploughs his land, sows the seeds and weeds out. He comes home at noon. Then he eats his meals, takes rest and again goes to the field. He works hard in the field from morning till evening. He gets little crops. He does not know how to plough his land scientifically. He cannot buy seeds and fertilizer for lack of money. As a result, he cannot produce more food for himself. He has both pleasures and pains. If he gets a good harvest, his face looks happy. On the other hand, if crops are not grown well, his suffering knows no bounds. Actually, the life of a farmer is very miserable. Sorrows and sufferings are his constant companions. He does not know what is joy and happiness. He leads a very simple life. But he is an asset of our country. He grows crops for country. So, our government should give the farmers financial help or loan.

অনুবাদঃ


প্রশ্নগুলির উত্তর দিয়ে 'একজন কৃষকের জীবন' অনুচ্ছেদ লিখুন।

ক) কৃষক কে?

খ) তিনি কি করেন?

গ) তিনি কিভাবে তার কাজ করেন?

ঘ) তার জীবন কেমন?

ঙ) তাকে কীভাবে চিকিত্সা করা উচিত?


কৃষকের জীবন


যে ব্যক্তি কৃষিকাজের কাজ করে তাকে কৃষক বলা হয়। আমাদের দেশে কৃষক একজন সাধারণ ব্যক্তি। তার সামান্য জমি, একজোড়া বলদ এবং হাতে তৈরি কিছু সরঞ্জাম রয়েছে। আমাদের দেশের অধিকাংশ কৃষকের জমি নেই। তারা অন্য জমি চাষ করে। একজন কৃষক সাধারণত খুব ভোরে উঠে তার জমিতে যায়। সে তার জমি চাষ করে, বীজ বপন করে এবং আগাছা তুলে দেয়। দুপুরে বাসায় আসে। তারপর সে তার খাবার খায়, বিশ্রাম নেয় এবং আবার মাঠে যায়। সকাল থেকে সন্ধ্যা পর্যন্ত মাঠে পরিশ্রম করেন। সে অল্প ফসল পায়। তিনি জানেন না কিভাবে তার জমি বৈজ্ঞানিকভাবে চাষ করতে হয়। টাকার অভাবে বীজ ও সার কিনতে পারছেন না। ফলে সে নিজের জন্য বেশি খাবার তৈরি করতে পারে না। তার সুখ-দুঃখ দুটোই আছে। ভালো ফলন পেলে তার মুখে খুশি দেখায়। অন্যদিকে ফসল ভালো না হলে তার দুর্ভোগের সীমা থাকে না। আসলে কৃষকের জীবন বড়ই দুর্বিষহ। দুঃখ-কষ্ট তার নিত্যসঙ্গী। সে জানে না আনন্দ কাকে বলে। তিনি খুব সাধারণ জীবনযাপন করেন। কিন্তু তিনি আমাদের দেশের সম্পদ। সে দেশের জন্য ফসল ফলায়। তাই আমাদের সরকারের উচিত কৃষকদের আর্থিক সাহায্য বা ঋণ দেওয়া।


Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.