Paragraph: A Good Citizen For Class 4, 5, 6, 7, 8, 9 & 10

Paragraph: Good Citizen For Class 4,5,6,7,8,9 &10, Write a paragraph on 'Good Citizen' answering the following questions. a) Who is a good citizen?
Join our Telegram Channel!

A Good Citizen

A Good Citizen

 Paragraph:  A Good Citizen

Write a paragraph on 'Good Citizen' answering the following questions.

a) Who is a good citizen?

b)  What is the role of a good citizen?

c) How to be a good citizen?

d) What is the importance of a good citizen?

e) Do you think student life is the best time to sow the seed of being a good citizen?

Ans.       

A Good Citizen


A good citizen is a responsible member of a country. The development of the nation mainly depends on the activities of the citizens of the country. To become good citizens we have to become active both at home and in the society. We can go to the nearby shops and buy things for our families. Then we can easily take care of our younger when our parents are busy otherwise. Besides, we can take part in washing, cleaning and decorating our home. Even we can comfortably help our mothers in their cooking and preparing various food items. These activities of ours can help a lot to the betterment of our family environment. This attitude of cooperation should also be extended outside our home. We can work to establish an environment of beautiful relation among the people of our locality. We can do this great thing by doing small activities easily. Often people in our localities hold various social, religious and cultural programmes. We can eagerly  participate in these programs. We can do that according to the need and instructions of the elderly social leaders. Then frequently the roads and streets of our areas need repair and servicing. We can voluntarily work to repair them. Besides, we can work together to construct new roads and pavements to facilitates public movement and easy transportation throughout our localities. Moreover, we can the weak and poor of our areas. A small loan of economic help can make a poor man self-reliant. We can arrange such financial help for them that can lead the whole society to a healthy environment. Thus our active participation in different activities both at home and in the localities can make our living atmosphere comfortable, happy and healthy. Student life is the best time to sow the seed of being a good citizen.

নিম্নলিখিত প্রশ্নের উত্তর দিয়ে 'ভাল নাগরিক'-এর একটি অনুচ্ছেদ লিখুন।

ক) একজন ভালো নাগরিক কে?

খ) একজন সুনাগরিকের ভূমিকা কী?

গ) কিভাবে একজন সুনাগরিক হতে হয়?

ঘ) একজন সুনাগরিকের গুরুত্ব কি?

ঙ) আপনি কি মনে করেন একজন সুনাগরিক হওয়ার বীজ বপন করার জন্য ছাত্রজীবনই শ্রেষ্ঠ সময়?


সুনাগরিক


একজন ভালো নাগরিক একটি দেশের দায়িত্বশীল সদস্য। জাতির উন্নয়ন মূলত দেশের নাগরিকদের কর্মকাণ্ডের ওপর নির্ভর করে। সুনাগরিক হতে হলে ঘরে ও সমাজে সক্রিয় হতে হবে। আমরা কাছাকাছি দোকানে যেতে পারি এবং আমাদের পরিবারের জন্য জিনিস কিনতে পারি। তাহলে আমরা সহজেই আমাদের ছোটদের যত্ন নিতে পারি যখন আমাদের বাবা-মা ব্যস্ত থাকে অন্যথায়। এছাড়াও, আমরা আমাদের ঘর ধোয়া, পরিষ্কার এবং সাজানোর কাজে অংশ নিতে পারি। এমনকি আমরা স্বাচ্ছন্দ্যে আমাদের মাকে তাদের রান্না এবং বিভিন্ন খাবার তৈরিতে সাহায্য করতে পারি। আমাদের এই কার্যক্রমগুলো আমাদের পারিবারিক পরিবেশের উন্নতিতে অনেক সাহায্য করতে পারে। সহযোগিতার এই মনোভাব আমাদের বাড়ির বাইরেও প্রসারিত করা উচিত। আমরা আমাদের এলাকার মানুষের মধ্যে একটি সুন্দর সম্পর্কের পরিবেশ প্রতিষ্ঠা করতে কাজ করতে পারি। আমরা ছোট ছোট কাজ করে সহজেই এই মহান কাজটি করতে পারি। আমাদের এলাকার লোকজন প্রায়ই বিভিন্ন সামাজিক, ধর্মীয় ও সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠান করে থাকে। আমরা সাগ্রহে এসব কর্মসূচিতে অংশগ্রহণ করতে পারি। প্রবীণ সমাজপতিদের প্রয়োজন ও নির্দেশনা অনুযায়ী আমরা তা করতে পারি। তারপর প্রায়শই আমাদের এলাকার রাস্তা-ঘাট মেরামত ও পরিচর্যার প্রয়োজন হয়। আমরা তাদের মেরামত করার জন্য স্বেচ্ছায় কাজ করতে পারি। এছাড়াও, আমরা আমাদের এলাকা জুড়ে জনসাধারণের চলাচল এবং সহজ পরিবহনের সুবিধার্থে নতুন রাস্তা এবং ফুটপাথ নির্মাণের জন্য একসাথে কাজ করতে পারি। তাছাড়া আমরা আমাদের এলাকার দুর্বল ও দরিদ্রদের পারি। অর্থনৈতিক সাহায্যের একটি ক্ষুদ্র ঋণ একজন দরিদ্র মানুষকে স্বাবলম্বী করে তুলতে পারে। আমরা তাদের জন্য এমন আর্থিক সাহায্যের ব্যবস্থা করতে পারি যা পুরো সমাজকে একটি সুস্থ পরিবেশে নিয়ে যেতে পারে। এইভাবে বাড়িতে এবং এলাকায় উভয়ই বিভিন্ন কর্মকাণ্ডে আমাদের সক্রিয় অংশগ্রহণ আমাদের জীবনযাপনের পরিবেশকে আরামদায়ক, সুখী এবং স্বাস্থ্যকর করে তুলতে পারে। সুনাগরিক হওয়ার বীজ বপনের শ্রেষ্ঠ সময় হল ছাত্রজীবন।


Same paragraph collected from another text book:


A Good Citizen


A good citizen is an asset of a country. To be a top citizen a guy should have a few desirable and unique qualities. A appropriate citizen should have interest in receiving right education. It is a ought to as it makes him well aware of his responsibilities and responsibilities. In every society t are sure rules and regulations. These are critical to make certain peace and concord in a community. A appropriate citizen abides with the aid of all these laws and tries to ensure peace and happiness in the society. A desirable citizen must be a proper man. He have to increase ethical and mental disposition. He have to be committed to his personal responsibilities and responsibilities. Good and friendly touch with desirable humans characterises him. Truthfulness, smartness, honesty and reliability are the one-of-a-kind adorns of his personality. He ought to no longer do something subversive of the state. Actually, a suitable citizen is an idol whose activities, mind and updated information lead him, his society and his u . s . to the manner to prosperity and happiness.

অনুবাদ:

একজন ভালো নাগরিক একটি দেশের সম্পদ। একজন শীর্ষ নাগরিক হওয়ার জন্য একজন ব্যক্তির কয়েকটি পছন্দসই এবং অনন্য গুণ থাকা উচিত। একজন উপযুক্ত নাগরিকের সঠিক শিক্ষা লাভের আগ্রহ থাকতে হবে। এটি তাকে তার দায়িত্ব এবং দায়িত্ব সম্পর্কে ভালভাবে সচেতন করে তোলে। প্রতিটি সমাজে টি নিশ্চিত নিয়ম এবং প্রবিধান আছে। এগুলি একটি সম্প্রদায়ের মধ্যে নির্দিষ্ট শান্তি ও সমঝোতা করার জন্য গুরুত্বপূর্ণ। একজন উপযুক্ত নাগরিক এই সমস্ত আইনের সাহায্যে মেনে চলে এবং সমাজে শান্তি ও সুখ নিশ্চিত করার চেষ্টা করে। একজন আকাঙ্খিত নাগরিককে অবশ্যই একজন উপযুক্ত মানুষ হতে হবে। তাকে নৈতিক ও মানসিক স্বভাব বাড়াতে হবে। তাকে তার ব্যক্তিগত দায়িত্ব ও কর্তব্য পালনে প্রতিশ্রুতিবদ্ধ হতে হবে। কাঙ্খিত মানুষের সাথে ভাল এবং বন্ধুত্বপূর্ণ স্পর্শ তার বৈশিষ্ট্য। সত্যবাদিতা, বুদ্ধিমত্তা, সততা এবং নির্ভরযোগ্যতা তার ব্যক্তিত্বের এক ধরণের শোভা। তার আর রাষ্ট্রের ধ্বংসাত্মক কিছু করা উচিত নয়। প্রকৃতপক্ষে, একজন উপযুক্ত নাগরিক এমন একজন প্রতিমা যার কার্যকলাপ, মন এবং আপডেট তথ্য তাকে, তার সমাজ এবং তার ইউ. s সমৃদ্ধি এবং সুখের পদ্ধতিতে।

 

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.
close