Short Notes : Bond, Zero coupon bond & Debentures

Short Notes : Bond, Zero coupon bond, Debentures, Bond, Zero coupon bond, Debentures, Short Notes : Bond, Zero coupon bond, Debentures
Join our Telegram Channel!

Short Notes : Bond, Zero coupon bond & Debentures

Short Notes : Bond, Zero coupon bond & Debentures

Short Notes : Bond, Zero coupon bond & Debentures

Bond

Bonds are debt instruments issued by governments and corporations, when they want to raise money. Bonds are referred to as a fixed income instrument since bonds traditionally paid a fixed interest rate (coupon) to date holders. Variable or floating interest rates are also now quite common. Unlike stocks, bonds issued by companies give no ownership rights to bond holders. Bonds have maturity dates at which point the principal amount must be paid back in full. Investment in bond is more secured but return is low. One can buy and sell bonds on the secondary market. After bonds are initially issued, their worth will fluctuate like stock's would. If one is holding the bond to maturity, the fluctuations won't matter-interest payment and face value won't change. But if one buys and sells bonds, one will need to keep in mind that the price one will pay and receive is no longer the face value of the bond.


অনুবাদ:

বন্ড হল সরকার এবং কর্পোরেশন দ্বারা জারি করা ঋণের উপকরণ, যখন তারা অর্থ সংগ্রহ করতে চায়। বন্ডকে একটি নির্দিষ্ট আয়ের উপকরণ হিসাবে উল্লেখ করা হয় যেহেতু বন্ডগুলি ঐতিহ্যগতভাবে তারিখ ধারকদের একটি নির্দিষ্ট সুদের হার (কুপন) প্রদান করে। পরিবর্তনশীল বা ভাসমান সুদের হারও এখন বেশ সাধারণ। স্টকের বিপরীতে, কোম্পানি দ্বারা জারি করা বন্ডগুলি বন্ড হোল্ডারদের কোন মালিকানা অধিকার দেয় না। বন্ডের মেয়াদপূর্তির তারিখ থাকে যেখানে মূল অর্থ সম্পূর্ণরূপে ফেরত দিতে হবে। বন্ডে বিনিয়োগ বেশি সুরক্ষিত কিন্তু রিটার্ন কম। কেউ সেকেন্ডারি মার্কেটে বন্ড কিনতে এবং বিক্রি করতে পারে। বন্ড প্রাথমিকভাবে ইস্যু করার পরে, তাদের মূল্য স্টকের মত ওঠানামা করবে। যদি কেউ পরিপক্কতার জন্য বন্ড ধরে রাখে, তাহলে ওঠানামা কোন ব্যাপার না-সুদ প্রদান এবং অভিহিত মূল্য পরিবর্তন হবে না। কিন্তু যদি কেউ বন্ড ক্রয় এবং বিক্রি করে, তবে একজনকে মনে রাখতে হবে যে একজন যে মূল্য প্রদান করবে এবং গ্রহণ করবে তা আর বন্ডের অভিহিত মূল্য নয়।

 Short Notes : Bond, Zero coupon bond, Debentures

Zero coupon bond

A zero coupon bond is a bond bought at a price lower than its face value, with the face value repaid at the time of maturity. It is also called pure discount bond or deep discount bond. This is different from interest bearing bond as it neither makes periodic interest payments nor has so called coupons, hence the term zero coupon bond. When the bond reaches maturity, its investors receive its par (face) value. Zero coupon bond trades at a discount to its face value. Reinvestment risk is not relevant for zero coupon bonds, but interest rate risk is relevant for the bonds. Examples of zero coupon bonds include US Treasury bills, US savings bonds, long term zero coupon bonds etc. Some zero coupon bonds are inflation indexed, so the amount of money that will be paid to the bond holder is calculated to have a set amount of purchasing power rather than a set amount of money known as face value of the bond. Recently, Nagad, a financial service company of postal department has decided to issue zero coupon bond amounting tk 500 crore through Securities and Exchange Commission for five years with a face value of tk 750 crore. This mobile service company is the first ever mobile company which is going to issue zero coupon bonds. It is expected that huge response from foreign investors will be found at the bond of Nagad.


অনুবাদ:

একটি শূন্য কুপন বন্ড হল একটি বন্ড যা তার অভিহিত মূল্যের চেয়ে কম দামে কেনা হয়, যার অভিহিত মূল্য ম্যাচুরিটির সময় পরিশোধ করা হয়। একে পিওর ডিসকাউন্ট বন্ড বা ডিপ ডিসকাউন্ট বন্ডও বলা হয়। এটি সুদ বহনকারী বন্ডের থেকে আলাদা কারণ এটি পর্যায়ক্রমিক সুদের অর্থ প্রদান করে না বা তথাকথিত কুপনও নেই, তাই শূন্য কুপন বন্ড শব্দটি। যখন বন্ডটি পরিপক্কতায় পৌঁছায়, তখন এর বিনিয়োগকারীরা এর সমান (মুখী) মূল্য পায়। জিরো কুপন বন্ড তার অভিহিত মূল্যে ছাড়ে ট্রেড করে। পুনঃবিনিয়োগের ঝুঁকি শূন্য কুপন বন্ডের জন্য প্রাসঙ্গিক নয়, কিন্তু সুদের হারের ঝুঁকি বন্ডের জন্য প্রাসঙ্গিক। শূন্য কুপন বন্ডের উদাহরণগুলির মধ্যে রয়েছে ইউএস ট্রেজারি বিল, ইউএস সেভিংস বন্ড, দীর্ঘমেয়াদী জিরো কুপন বন্ড ইত্যাদি। কিছু শূন্য কুপন বন্ড মুদ্রাস্ফীতি সূচকযুক্ত, তাই বন্ড ধারককে যে পরিমাণ অর্থ প্রদান করা হবে তা গণনা করা হয় একটি সেট পরিমাণ বন্ডের অভিহিত মূল্য হিসাবে পরিচিত অর্থের একটি নির্দিষ্ট পরিমাণের পরিবর্তে ক্রয় ক্ষমতা। সম্প্রতি, নাগদ, ডাক বিভাগের একটি আর্থিক পরিষেবা সংস্থা সিকিউরিটিজ অ্যান্ড এক্সচেঞ্জ কমিশনের মাধ্যমে 500 কোটি টাকার শূন্য কুপন বন্ড ইস্যু করার সিদ্ধান্ত নিয়েছে পাঁচ বছরের জন্য যার অভিহিত মূল্য 750 কোটি টাকা। এই মোবাইল পরিষেবা সংস্থাটি প্রথম মোবাইল কোম্পানি যা জিরো কুপন বন্ড ইস্যু করতে চলেছে৷ আশা করা হচ্ছে নগদের বন্ডে বিদেশী বিনিয়োগকারীদের ব্যাপক সাড়া পাওয়া যাবে।

 Short Notes : Bond, Zero coupon bond, Debentures


Debentures


A debenture is a type of bond or other debt instrument that is not backed by any collateral and usually has a term greater than 10 years. Debentures are backed only by the credit worthiness and reputation of the issuer. Both corporations and governments frequently issue debentures to raise capital or fund. Some debentures can be converted to equity shares or common shares while others cannot. Similar to most bonds, debentures may pay periodic interest payments called coupon payments. For nonconvertible debentures, the date of maturity is also an important feature. This date indicates when the company must pay back the debenture holders. People invest on debentures to earn higher rate of interest or in the hope that some of their debentures be converted to common shares. And then, they can exercise control and receive dividends.


অনুবাদ:

একটি ডিবেঞ্চার হল এক ধরনের বন্ড বা অন্যান্য ঋণের উপকরণ যা কোনো জামানত দ্বারা সমর্থিত নয় এবং সাধারণত 10 বছরের বেশি মেয়াদ থাকে। ডিবেঞ্চারগুলি শুধুমাত্র ইস্যুকারীর ক্রেডিট যোগ্যতা এবং খ্যাতি দ্বারা সমর্থিত হয়। কর্পোরেশন এবং সরকার উভয়ই প্রায়শই মূলধন বা তহবিল বাড়াতে ডিবেঞ্চার ইস্যু করে। কিছু ডিবেঞ্চার ইক্যুইটি শেয়ার বা সাধারণ শেয়ারে রূপান্তরিত হতে পারে যখন অন্যরা পারে না। বেশিরভাগ বন্ডের মতো, ডিবেঞ্চারগুলি পর্যায়ক্রমিক সুদের অর্থ প্রদান করতে পারে যাকে কুপন পেমেন্ট বলা হয়। অ-পরিবর্তনযোগ্য ডিবেঞ্চারের জন্য, মেয়াদপূর্তির তারিখও একটি গুরুত্বপূর্ণ বৈশিষ্ট্য। এই তারিখ নির্দেশ করে কখন কোম্পানিকে ডিবেঞ্চার হোল্ডারদের ফেরত দিতে হবে। লোকেরা ডিবেঞ্চারে বিনিয়োগ করে উচ্চ হারের সুদের বা এই আশায় যে তাদের কিছু ডিবেঞ্চার সাধারণ শেয়ারে রূপান্তরিত হবে। এবং তারপর, তারা নিয়ন্ত্রণ অনুশীলন করতে পারে এবং লভ্যাংশ পেতে পারে।

 Short Notes : Bond, Zero coupon bond, Debentures

 Short Notes : Bond, Zero coupon bond, Debentures

 Short Notes : Bond, Zero coupon bond, Debentures


Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.
close