ক্রিপস্ মিশন কী? What is the Cripps mission?

ক্রিপস্ মিশন কী? What is the Cripps mission?, ক্রিপস্ মিশন কী? অথবা, ক্রিপস্ মিশন কাকে বলে? what is the Cripps mission?
Follow Our Official Facebook Page For New Updates


Join our Telegram Channel!

প্রশ্ন ॥ ক্রিপস্ মিশন কী? অথবা, ক্রিপস্ মিশন কাকে বলে?

ক্রিপস্ মিশন কী
ক্রিপস্ মিশন কী

ভূমিকা : ১৯৪২ সালের ক্রিপস মিশন ভারতের রাজনৈতিক ইতিহাসে একটি গুরুত্বপূর্ণ ঘটনা। ব্রিটিশ সরকার কর্তৃক ভারতের রাজনৈতিক ও শাসনতান্ত্রিক সমস্যা সমাধানের জন্য একটি গুরুত্বপূর্ণ উদ্যোগ ছিল ক্রিপস মিশন।
১৯৪২ সালের ২৩ মার্চ ব্রিটেনের অর্থমন্ত্রী স্যার স্ট্যাফোর্ড ক্রিপসকে ভারতের রাজনৈতিক সমস্যার আলোচনার প্রেরণ করেন। যা তার নামানুসারে ক্রিপস মিশন নামে পরিচয়।

ক্রিপস মিশন:

ভারতের শাসনতান্ত্রিক ইতিহাসে ১৯৩৫ সালের ভারত শাসন আইন অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ। ১৯৩৭ সালের নির্বাচনে কংগ্রেস আটটি প্রদেশে একক সংখ্যাগরিষ্ঠতা অর্জন করে এবং মন্ত্রিসভা গঠন করে।
তারা শাসনের নামে মুসলমানদের উপর অত্যাচার ও নির্যাতন শুরু করে। পরবর্তীতে ১৯৪০ সালের লাহোর প্রস্তাবে বাংলার প্রধানমন্ত্রী এ. কে. ফজলুল হক মুসলমানদের অধিকারের কথা বিবেচনা করে ভারতে মুসলিম সংখ্যাগরিষ্ঠতার ভিত্তিতে পৃথক রাষ্ট্র গঠনের প্রস্তাব দেন।
অন্যদিকে, ১৯৪১ সালে দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধ ব্যাপক আকার ধারণা করে জাপান কর্তৃক পার্ল হারবার আক্রমণ ব্রিটেনকে স্তম্ভিত করে তোলে। এর ফলে ব্রিটেন ভারতীয়দের সাহায্য কামনা করে।
আমেরিকা ও তার মিত্র রাষ্ট্রগুলো চরম বিপর্যয়ের সম্মুখীন হয়। এমতাবস্থায় ভারতীয়দের অসহোযোগিতা ব্রিটিশদের চরম বিপর্যয়ের দিকে ধাবিত করে।

অন্যদিকে, আমেরিকার চাপ ও ভারতীয়দের সহযোগিতা পাওয়ার আশায় ব্রিটিশ সরকার স্যার স্ট্যাফোর্ড ক্রিপসকে একটি পরিকল্পনা সংবলিত প্রস্তাব দিয়ে ভারতে প্রেরণ করেন।
অতঃপর ১৯৪২ সালের ২৯ মার্চ স্ট্যাফোর্ড ক্রিপস ভারতীয়দের নিকট ঐ প্রস্তাবটি প্রেরণ করেন।

নিম্নে ক্রিপস মিশনের কয়েকটি গুরুত্বপূর্ণ প্রস্তাব আলোচনা করা হলো-

১. ১৯৪২ সালে ক্রিপস মিশনের অন্যতম গুরুত্বপূর্ণ প্রস্তাব ছিল ভারতের ডোমিনিয়নের মর্যাদা দান।

২. এ প্রস্তাবে আরও বলা হয় ভারবর্ষে একটি যুক্তরাষ্ট্রীয় ইউনিয়ন গঠন করার কথা বলা হয় এবং ভারতবর্ষ যুক্তরাষ্ট্রীয় ইউনিয়নে থাকবে কী থাকবে না এটিই তারাই নির্ধারণ করবে। অর্থাৎ যুক্তরাষ্ট্রীয় ইউনিয়ন ইচ্ছা করলে ব্রিটিশ কমনওয়েলথ ত্যাগ করতে পারবে।

৩. ১৯৪২ সালের ক্রিপস প্রস্তাবে আরও বলা হয় দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধ পরবর্তী ভারতের সাধারণ জনগণের চাহিদা অনুযায়ী একটি সংবিধান প্রণয়ন করা হবে।
সংবিধান প্রণয়নের জন্য একটি গণপরিষদ গঠন করা হবে। প্রাদেশিক নির্বাচিত সদস্য ও দেশীয় রাজ্যসমূহের প্রতিনিধিদের দ্বারা গণপরিষদ গঠন করা হবে।

উপসংহার :

পরিশেষে বলা যায় যে, দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধে ব্রিটেনের বিপর্যয়মূলক পরিস্থিতির কারণে সৃষ্ট সমস্যার কারণে ব্রিটিশরা ক্রিপস প্রস্তাব পেশ করেন। ভারতীয়রা প্রায় দু'শত বছরের লালিত স্বপ্ন স্বাধীনতার পথ প্রশস্ত হয়।
ভারতের স্বাধীনতার প্রথম ও প্রধান ধাপ ছিল ক্রিপস মিশন। ভারতীয়রা দ্বিতীয় বিশ্বযুদ্ধকে কেন্দ্র করে তাদের স্বাধীনতা অর্জন করে নেয়।


English Version

What is the Cripps mission? Or, what is the Cripps mission?

Introduction: The Cripps Mission of 1942 is an important event in the political history of India. Cripps Mission was an important initiative taken by the British Government to solve the political and administrative problems of India. On March 23, 1942, British Finance Minister Sir Stafford sent Cripps to discuss India's political problems. Which is named after him as Cripps Mission.

Crips Mission:

The Rule of India Act of 1935 is very important in the history of Indian governance. In the 1937 elections, the Congress won a single majority in eight provinces and formed the cabinet. They started torturing and torturing Muslims in the name of governance. Later, in 1940 Lahore, the Prime Minister of Bengal A. K. Fazlul Haque considered the rights of Muslims and proposed the formation of a separate state based on the Muslim majority in India. On the other hand, Japan's attack on Pearl Harbor in 1941 shocked Britain as World War II escalated. As a result, Britain sought the help of Indians. The United States and its allies faced a major disaster. In such a situation, the non-cooperation of the Indians led the British to extreme disaster. On the other hand, the British government sent Sir Stafford Cripps to India with a proposal containing a plan under American pressure and hoping to get Indian cooperation. Then on March 29, 1942, Stafford Cripps sent that proposal to the Indians.

Some of the important proposals of the Cripps Mission are discussed below-

1. One of the most important proposals of the Cripps Mission in 1942 was the granting of Dominion status to India. 2. In this proposal it is also said to form a federal union in India and it will be decided by them whether India will be in the federal union or not. That is, the United States Union can leave the British Commonwealth if it wishes. 3. The Cripps Resolution of 1942 further stated that a constitution would be framed according to the demands of the common people of post-World War II India. A Constituent Assembly will be formed to frame the constitution. The Constituent Assembly will be constituted by provincially elected members and representatives of native states.

Conclusion:

Finally it can be said that the British introduced the Cripps proposal because of the problems caused by the disastrous situation in Britain in World War II. A dream cherished by Indians for nearly two hundred years paved the way for independence. Cripps Mission was the first and main step of India's independence. Indians gained their independence during World War II.
ক্রিপস্ মিশন কী? What is the Cripps mission?, ক্রিপস্ মিশন কী? What is the Cripps mission?, ক্রিপস্ মিশন কী? What is the Cripps mission? ক্রিপস্ মিশন কী? What is the Cripps mission?

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.